HT 2016. ÅK9
Om du inte hinner med planeringen på lektionstid så måste du gör arbete hemma eller på studiotiden. Prata gärna med mig (Lorin) om vilka uppgifter som passar bäst för dig.
OBS! När du är klar med dina uppgifter då kan jobba med basläger eller höghöjd.
OBS! När du är klar med dina uppgifter då kan jobba med basläger eller höghöjd.
Vecka
|
Måndag
(40min)
|
Onsdag
(40 min)
|
Torsdag
(60 min)
|
Anteckningar
|
v.34
|
Introduktion
Prio 9
Arbetsområde: Tal och algebra
Uppvärmning s.7
|
1.1 Bråk
Starter s.9
Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre
S.9-10 1,3,5,7,9,11 s.11 13,15,19,21 22,24 | ||
v.35
|
1.2 Addition och subtraktion av bråk genomgång
Starter s.13-14
Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre
grön 1,3,5,7
blå 9,11,13 röd 16,18,20 |
1.3 Multiplikation av bråk
Starter s.17-18
Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre
grön 1,3,7,9 blå 12, 15,16,18 röd 20,24,26 https://www.youtube.com/watch?v=3znVUIf-bX0 |
1.4
Division av bråk genomgång starter s.21-22 arbeta med grön 2,5,9,10 blå 12,15,17 röd 19,21,24,25 |
Begrepps-
lista och tankekarta
s.52-53
Metod-
samling s.244→
|
v.36
|
Utvecklings-
samtal
|
Repetition
5.1 s.222
Är det sant?
Lös 2 uppgifter.
Ställ ett eget påstående. Utmana dig genom att ta reda på om det är sant.
|
Utvecklings-
samtal
| |
v.37
|
Redovisa i grupper.
Elevbedömning.
Är det sant?sidan 223
ev.
Historia och samhälle
koder och samhälle s.23
|
forts. Division av bråk
sidan 42
arbeta problemlösning
och NOG så långt du kan. |
1.5 Algebraiska uttryck
Genomgång
s.24-25
Starter s.26
grön 1,3,5,8,9,12 blå 13,14,15,16 röd 19,21,23 | algebraik uttryck |
v.38
|
forts. algebraiska
uttryck
Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre
s.26-27 |
1.6 Multiplicera uttryck i parenteser
Genomgång 15min
Arbeta med
1,3,5,712,16,19,20 21,23,25,27,29 | ||
v.39
|
Faktorisera uttryck genomgång
sidan32 Arbeta med 1,2,4,6,7,8 12,13,14,15 18,19,20,21,22 genomgång faktorisering |
1.8 Ekvationer 20min s.35
Genomgång
Metoder att lösa ekvationer
1,3,7,11,12 13,15,17,20,21 |
Ekvationer
Eget arbetet med
13,15,17,20,21
alla röda 7 uppgifter
|
extra
1.7 Faktorisera uttryck
s.32-34
|
v.40
|
Läs sidor52 och 53
sedan arbeta med
Problemlösning med ekvationer
|
1.9 Problemlösning med ekvationer
i fyra steg. s.39
Parprov |
Orientering
|
Repetera
inför prov!
|
v.41
|
Repetera.
https://www.youtube.com/watch?v=0QGySnotL6I
|
Gruppuppgift
|
Prov!
| |
v.42 | ||||
v.43
|
extra övningar
enligt behov | |||
v.44
|
Höstlov
|
Höstlov
|
Höstlov
| |
v.45
|
Nytt arbetsområde:sidan 54
Samband och förändring
Genomgång ,begrepp
Vad är en funktion?
Uppvärmning arbeta med alla uppgifter
s.55
|
2.1 Vad är en funktion?
Läs s. 56-58 7min | Linjära funktion Läs sidan 62-64 5min Arbeta med starter 1,3,5 6,7,8,9 10,11 | |
v.46
|
2.2 Linjära funktioner
| 2.2 linjära funktioner genomgång matte övningar studie.se | arbeta med uppgifter 1,3,5 6,8,9 10,11 | |
v.47
|
NP muntliga provet i matematik
| NP muntliga provet |
2.3 Räta linjens
ekvation
läs sidor 67-69 noga
och börja med uppgifter
1,3,7,11
13,15,19
20,22,24
| |
v.48
| Fortsättning Rätta linjens ekvation | 2.4 Procentuell förändring Genomgång 1,3,5,9,11 12,16,18 21,23,25 | 2.5 Upprepad procentuell förändring 1,3,5,7 8,10,12 13,14,15 | |
v.49
| Begrepptest & kapiteltest | Repetition |
Prov!
Kapitel samband och förändring
| |
v.50
|
Basläger
Höghöjd
| |||
v.51
|
Repetition
|
Elevensval
|
Julavslutning
| |
VT 2015
|
Geometri
| |||
Repetition
|
Här hittar ni många olika appar och sidor som ni kan använde för att utveckla dig i matematiken.
Bra länkar som vi använder oss av.
https://getkahoot.com/ Bra för utvärdering, begreppsbildning (kaand_s & hastr_s)
instagram.com
CS (Cam scanner) på google play eller app store
http://www.plickers.com (exit/test)
http://www.studi.se (alla ämnen, bra filmer att titta på där lärare förklarar)
https://www.zaption.com/ (filmer läggs in och du pausar. Flipped classroom)
https://xn--digilr-fua.se/ (Digilär gör kompletta digitala läromedel som helt och hållet ersätter tryckta lgymnasiet och grundskolans senare del).
www.skolappar.nu/aurasma/ (Här nedan ligger ett youbube-klipp om hur: https://youtu.be/qY9Sk0ude3M
http://www.superteachertools.us/ (dela in gruppen i grupper, skapa QR-koder, tidtagare m.m. lägg in elevernas namn och du kan skapa nya grupper på 1 sekund.)
http://www.rasmus.is/se.htm (licensen kostar 900 kr/år)
www.matteboken.se (gratis skolår 1 - gymnasiet)
mentimeter - röstningsprogram bra som exit övning också.
app - Turf
Uppgift till näst gång:
Genomföra en valfri introduktion