9B Ma




Planering


Mattematikplanering vårtermin 2017          åk 9
Läromedel: Prio matematik 9
V. 3 -11 geometri
V.12-24 repetition
Om du inte hinner med planeringen på lektionstid så måste du gör arbete hemma eller på studiotiden. Prata gärna med din mattelärare om vilka uppgifter som passar bäst för dig!
VECKOPLANERING
Veckonummer
Tisdag
(45min)
0nsdag
(50 min)
Fredag
(60 min)
Anteckningar
V.2
arbeta med
tidigare nationella prov i matematik
fortsättning
fortsätt


v.3
Geometri
introduktion
Begrepp s. 136
genomgång
uppvärmning
Arbeta med uppgifter
1,3,5,7

Symmetri s. 96 genomgång
länken till symmetri
arbeta med
starter
5min
uppgift sidan 97
Grön 1,3,5,7
8,10,12
13
Likformighet s. 99
genomgång
10 min
2,4,6,9
11,13,15,17
18,20,21



OBS!
arbeta klart grön och blå eller blå och röd
V.4
fortsättning med likformighet
3.3
Längdskala
förminskning och förstorning
Genomgång
Ex. s. 105-106

2,4,6,10,12,14
14,16,18,20
21,22,24

fortsättning
Längdskala

längdskala



v.5
Genomgång 3.4
s. 110
Areaskala och volymskala
Arbeta med starter
uppgifter nivå 1
1,3,5,7
uppgifter nivå 2
12,14,16,18
20,22,24,25

  
Fortsätt att arbeta klart avsnitt  
3.4

Matematik prov
Om du är klar så kan du alltid jobba med uppgifter i basläger eller men högre nivå i hög höjd
v.6
Historia och samhälle
s. 109
Par arbete
Genomgång s. 116
Likformiga trianglar och
topptriangel
satsen   
Läs noga exemplen på
sidan117-118
starter
Eget arbetet på
nivå ett
3,5,7,9
11,13,15,17
Fortsättning 
20,22,23,24

v.7
Pararbete 
sidan 126
värdera lösning och NOG
Lös problem sidan 127
1,2,3,4,5

Öva hemma.
Repetera det vi har gått igenom!
v.9
Sportlov





V.10

Genomgång
Arbeta med Utvalda uppgifter:
1,3,4,7
8,9,11,13,14
15,16,17,18,19

sång om pytagoras
pythgoras
Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre
En länk till laborativ pythagoras sats


Pythagoras
Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre


Repetera
inför prov!
v.11
Begreppstest
s.128

Kapiteltest
s.129
Övningar
Matematik prov

V.12
Parprov
Basläger och höghöjd
130-135

fortsättning

Helig dag

v.13
Påsklovpåsklovpåsklov
v.14
film om pythagoras sats

pythagoras sats


par arbete
problemlösning
Besök

Sketch upp
Par redovisning 

sidan 127
Begrepptest & kapiteltest

sidan 128,129

v.15
Genomgång sidan 202
Procentuell förändring och förändrings faktor
Arbeta med varannan uppgift
Procenenheteter

Arbeta med alla uppgifter


v.16
Konjugat och kvadreringsregler

s.229
Arbeta med varannan uppgift
Konjugat och kvadreringsregler

s.229
Arbeta med varannan uppgift
Fortsättning
v.17
Andragradsekvetioner
sidan 232
arbeta med alla uppgifter
andragrads ekvationer

Andragradsekvetioner
sidan 232
arbeta med alla uppgifter
andragrads ekvetioner



v.18

Andragradsekvetioner
sidan 232
arbeta med alla uppgifter

Andragradsekvetioner
sidan 232
arbeta med alla uppgifter
Lov

v.19
Blandade uppgifter
NP  Ma ÅK 9
NP Ma. ÅK 9

v.20


Problemlösning
sidan 214
Läs igenom exp.1,2,3,4
Arbeta med uppgifter
1,2,3,4,5,6,7

v.21
Fortsättning med uppgift
8,9,10,11,12

Sidan 217
uppgift 13,14,15,16


v.22




v.23




v.24
Elevens val
Elevens val




Planering


Mattematikplanering vårtermin 2016          åk 9
Läromedel: Prio matematik 9
V. 3 -11 geometri
V.12-24 repetition
Om du inte hinner med planeringen på lektionstid så måste du gör arbete hemma eller på studiotiden. Prata gärna med din mattelärare om vilka uppgifter som passar bäst för dig!
VECKOPLANERING
Veckonummer
Tisdag
(45min)
0nsdag
(50 min)
Fredag
(60 min)
Anteckningar
V.2
arbeta med
tidigare nationella prov i matematik
fortsättning
fortsätt

v.3
Geometri
introduktion
Begrepp s. 136
genomgång
uppvärmning

Symmetri s. 96 genomgång 5min
arbeta med
starter

uppgift 1,3,5,7
sidan 95 prio




Likformighet
genomgång
10 min
2,4,6,9
11,13,15,17


OBS!
arbeta klart grön och blå eller blå och röd
V.4

tvecklings-
samtal kl.13.00
2,4,6
8,10,12
13,19,21
tvecklings-
samtal kl.13.00
tvecklings-
samtal kl.13.00

v.5
3.3
Genomgång s. 104 i 10 min
längdskala
förminskning och förstorning
Nivå1
arbeta med
1,3,5,7,9,13
nivå2
arbeta med alla uppgifter
14,16,18,20
fortsätt med nivå2 och 3 på sidan 108
     21,23,24
  
  

Matematik prov
Om du är klar så kan du alltid jobba med uppgifter i basläger eller men högre nivå i hög höjd
v.6
Genomgång 3.4
Areaskala och volymskala
Arbeta med starter
uppgifter nivå 1
1,3,5,7
uppgifter nivå 2
12,14,16,18
20,22,24,25
Fortsätt att arbeta klart avsnitt  
3.4
Par arbetesidan 126
värdera lösning och NOG

v.7
Genomgång s. 116
Likformiga trianglar och
topptriangel
satsen   
Läs noga exemplen på
sidan117-118
starter
Eget arbetet på
nivå ett
3,5,7,9
11,13,15,17
forts.
arbeta klart
11,13,15,17
20,22,24







Lös problem sidan 127
1,2,3,4,5
Öva hemma.
Repetera det vi har gått igenom!
v.8

forts.

arbeta klart

11,13,15,17

20,22,24
Lös problem sidan 127
1,2,3,4,5
Öva hemma.
Repetera det vi har gått igenom!
V.9
Sportlov


V.10


studie teknik och problem lösning

experiment för pythagoras


Pythagoras sats 3.6
Arbeta med Utvalda uppgifter:
1,3,4,7
8,9,11,13,14
15,16,17,18,19


Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre





Pythagoras
Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre






Repetera
inför prov!
v.11
Begreppstest
s.128

Kapiteltest
s.129
Parprov
Matematik prov
Repetera
inför prov!
V.12


Prio från 7-9
sidan 138

Forts.

forts.
Repetera
inför prov!
v.13




v.14


Heligdag

v.15
påsklov



v.16
f
r


v.17




v.18




v.19

NP  Ma ÅK 9
NP Ma. ÅK 9

v.20
Problemlösning
sidan 214
Läs igenom exp.1,2,3,4
Arbeta med uppgifter
1,2,3,4,5,6,7
Fortsättning med uppgift
8,9,10,11,12

Halv studiedag
kl. 13.00 slutar eleverna
Sidan 217
uppgift 13,14,15,16

v.21
fortsätt med
uppgift 17,18,19,20
Bedömnings uppgift sidan218Geometri sidan 219
v.22




v.23




v.24
Elevens val
Elevens val




Viktiga förmågor i matematik


PROBLEMLÖSNING
Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder


BEGREPP
Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp


METODER
Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter


RESONEMANG
Föra och följa matematiska resonemang


KOMMUNIKATION
Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser


Kunskapskrav matematik:
E
C
A
Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett i huvudsak fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder medviss anpassning till problemets karaktär samt bidra till att formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget.
Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ettrelativt väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med förhållandevis god anpassningtill problemets karaktär samtformulera enkla matematiska modeller som efter någon bearbetning kan tillämpas sammanhanget.
Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett välfungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassningtill problemets karaktär samtformulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget.
Eleven för enkla och till viss del underbyggda resonemang om val av tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kanbidra till att ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.
Eleven för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.
Eleven för välutvecklade ochväl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt.
Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i välkändasammanhang på ett i huvudsakfungerande sätt.
Eleven har goda kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i bekanta sammanhang på ettrelativt väl fungerande sätt.
Eleven har mycket godakunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i nyasammanhang på ett välfungerande sätt.
I beskrivningar av matematiska begrepp kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt föra enkla resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra.
I beskrivningar av matematiska begrepp kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt föra utveckladeresonemang kring hur begreppen relaterar till varandra.
I beskrivningar av matematiska begrepp kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt föra välutvecklade resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra.
Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerandematematiska metoder med vissanpassning till sammanhanget för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring med tillfredställande resultat.
Eleven kan välja och använda ändamålsenliga matematiska metoder med relativt godanpassning till sammanhanget för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring medgott resultat.
Eleven kan välja och använda ändamålsenliga och effektivamatematiska metoder med godanpassning till sammanhanget för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring medmycket gott resultat.
I redovisningar och diskussioner för och följer eleven matematiska resonemang genom att framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som till viss del för resonemangen framåt.
I redovisningar och diskussioner för och följer eleven matematiska resonemang genom att framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som för resonemangen framåt.
I redovisningar och diskussioner för och följer eleven matematiska resonemang genom att framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som för resonemangen framåt och fördjupar eller breddar dem.

















































































HT 2016. ÅK9

Om du inte hinner med planeringen på lektionstid så måste du gör arbete hemma eller på studiotiden. Prata gärna med mig (Lorin) om vilka uppgifter som passar bäst för dig.
OBS! När du är klar med dina uppgifter då kan jobba med basläger eller höghöjd.

Vecka

Måndag
(40min)
Onsdag
(40 min)
Torsdag
(60 min)
Anteckningar
v.34

Introduktion
Prio 9
Arbetsområde: Tal och algebra
Uppvärmning s.7
1.1 Bråk
Starter s.9
Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre

S.9-10
1,3,5,7,9,11
s.11
13,15,19,21

22,24

v.35
1.2 Addition och subtraktion av bråk genomgång
Starter s.13-14
Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre
grön 1,3,5,7
blå 9,11,13
röd 16,18,20
1.3 Multiplikation av bråk
Starter s.17-18
Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre
grön 1,3,7,9
blå 12, 15,16,18
röd 20,24,26

https://www.youtube.com/watch?v=3znVUIf-bX0
1.4
Division av bråk

genomgång
starter s.21-22

arbeta med
grön 2,5,9,10
blå 12,15,17
röd 19,21,24,25

Begrepps-
lista och tankekarta

s.52-53

Metod-
samling s.244→
v.36

Utvecklings-
samtal
Repetition
5.1 s.222
Är det sant?
Lös 2 uppgifter.
Ställ ett eget påstående. Utmana dig genom att ta reda på om det är sant.

Utvecklings-
samtal

v.37
Redovisa i grupper.
Elevbedömning.
Är det sant?sidan 223
ev.
Historia och samhälle
koder och samhälle s.23
forts. Division av bråk
sidan 42
arbeta problemlösning
och NOG
så långt du kan.
1.5 Algebraiska uttryck
Genomgång
s.24-25
Starter s.26

grön 1,3,5,8,9,12
blå 13,14,15,16
röd 19,21,23
algebraik uttryck
v.38
forts. algebraiska
uttryck
Eget arbetet på
nivå ett,två eller tre
s.26-27
1.6 Multiplicera uttryck i parenteser
Genomgång 15min
Arbeta med
1,3,5,7
12,16,19,20
21,23,25,27,29

v.39
Faktorisera uttryck genomgång
sidan32
Arbeta med
1,2,4,6,7,8
12,13,14,15
18,19,20,21,22
genomgång faktorisering
1.8 Ekvationer 20min s.35
Genomgång
Metoder att lösa ekvationer

25 min arbeta med upp.alla arbetar med
1,3,7,11,12
13,15,17,20,21
Ekvationer
Eget arbetet med
13,15,17,20,21
alla röda 7 uppgifter

extra
1.7 Faktorisera uttryck
s.32-34
v.40
Läs sidor52 och 53
sedan arbeta med
Problemlösning med ekvationer

1.9 Problemlösning med ekvationer
i fyra steg. s.39
Parprov
Orientering
Repetera
inför prov!
v.41
Repetera.
https://www.youtube.com/watch?v=0QGySnotL6I

Gruppuppgift
Prov!

v.42



v.43
extra övningar
enligt behov



v.44
Höstlov
Höstlov
Höstlov

v.45
Nytt arbetsområde:sidan 54
Samband och förändring
Genomgång ,begrepp
Vad är en funktion?
Uppvärmning arbeta med alla uppgifter
s.55
2.1 Vad är en funktion? 
Läs s. 56-58 7min
Starter s.58

arbeta med
1,3,5,7,9
10,12,14,16,17
18,20,21

Film om funktion
bra IKT sida

Linjära funktion

Läs sidan
62-64 5min
Arbeta med

starter
1,3,5
6,7,8,9
10,11

v.46
2.2 Linjära funktioner
2.2 linjära funktioner
genomgång

matte övningar studie.se
arbeta med
uppgifter
1,3,5
6,8,9
10,11

v.47
NP muntliga provet i matematik
NP muntliga provet
2.3 Räta linjens
ekvation
läs sidor 67-69 noga
och börja med uppgifter
1,3,7,11
13,15,19

20,22,24

v.48
Fortsättning
Rätta linjens ekvation
2.4 Procentuell förändring
Genomgång
1,3,5,9,11
12,16,18
21,23,25
2.5
Upprepad procentuell förändring
1,3,5,7
8,10,12
13,14,15

v.49
Begrepptest & kapiteltest

Repetition

Prov!
Kapitel samband och förändring

v.50
Basläger
Höghöjd



v.51
Repetition
Elevensval
Julavslutning

VT 2015
Geometri









Repetition





Här hittar ni många olika appar och sidor som ni kan använde för att utveckla dig i matematiken.




Bra länkar som vi använder oss av.





https://getkahoot.com/ Bra för utvärdering, begreppsbildning (kaand_s & hastr_s)

instagram.com

CS (Cam scanner) på google play eller app store


http://www.studi.se (alla ämnen, bra filmer att titta på där lärare förklarar)

https://www.zaption.com/ (filmer läggs in och du pausar. Flipped classroom)

https://xn--digilr-fua.se/ (Digilär gör kompletta digitala läromedel som helt och hållet ersätter tryckta lgymnasiet och grundskolans senare del).

www.skolappar.nu/aurasma/ (Här nedan ligger ett youbube-klipp om hur: https://youtu.be/qY9Sk0ude3M

http://www.superteachertools.us/ (dela in gruppen i grupper, skapa QR-koder, tidtagare m.m. lägg in elevernas namn och du kan skapa nya grupper på 1 sekund.)

http://www.rasmus.is/se.htm (licensen kostar 900 kr/år)

www.matteboken.se (gratis skolår 1 - gymnasiet)

mentimeter - röstningsprogram bra som exit övning också.




app - Turf

Uppgift till näst gång:

Genomföra en valfri introduktion