Hej!
Vecka 16 börjar vi med ämnet fysik
Länken till Kärnfysik
Fysik
Länk till biologi sammanfattning
20/3-16
Klicka här för att komma åt biologi boken
Veckoplanering vecka 2-6: Biologi åk 9B
Genetik och evolution
Arbetsområdet fokuserar på följande centrala innehåll från kursplanen:
Evolutionens mekanismer och uttryck, samt ärftlighet och förhållandet mellan arv och miljö.
Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
Aktuella forskningsområden inom biologi, till exempel gen-teknik.
De biologiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till biologi.
|
Genomgångar: 
Fokus på
- Cellens byggnad
- Kromosom, DNA och gen
- Vanlig celldelning
- Den genetiska koden
- Könsceller och reduktionsdelning
- Könskromosomer - X och Y
- Dominant och vikande
- Mutation
Kunskapskontroll: Delaktighet på lektionerna, prov, inlämningsuppgift, laboration och labbrapport.
Se nedan under veckoplaneringen.
Veckoplanering v.2-6 2015/2016
Vecka
|
Avsnitt
|
Sidor i biologiboken
|
Länkar m.m
|
2
|
Du ska kunna:
|
286-288
|
Bilden som förändrade vetenskapen: DNA (film 10min)
|
3
|
Du ska kunna:
|
s.292-300
Övning:
Korsningsschema med svarta och vita kaniner:
sidan 296.
|
Genetiker har nu kartlagt nästan alla mänskliga gener. Men det största arbetet återstår - att ta reda på vad de olika generna gör och vilka processer de är inblandade i.
Power point:
|
4
|
Introduktion till
bioteknik/ gen-teknik
fördelar och nackdelar
etik och moralfrågor; ämnes-
övergripande med SO
|
Film:
| |
5
|
Repetition / Evolution
|
Till provet ska du kunna:
|
Öva på
Kan du?-frågor s.306 (facit s.401)
Papperskopia text om DNA och arvet
|
6
|
Genetik prov
|
Ne.se Temapaket Darwin
| |
7
|
Laboration: Att ta fram eget DNA
Skriv en labbrapport! Lämnas in senast ….
Mall till rapportskrivande: Konsten att skriva en rapport
Mer information till rapporten:
| ||
8
|
Evolutionen
| ||
9
|
Sportlov
|
Sportlov
|
Sportlov
|
10-16
|
Grupparbete med individuell redovisning
|
Genetik och evolution - bedömningskriterier
Så här bedöms dina kunskaperna inom området genetik och evolution
Kommentarer
till eleven
|
Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9
|
Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9
|
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
|
Du använder kunskaper i biologi för att granska information, diskutera och ta ställning i olika frågor.
|
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör genetik, bioteknik och genteknik och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
|
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör genetik, bioteknik och genteknik och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
|
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör genetik, bioteknik och genteknik och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
|
Du använder kunskaper i biologi för att
diskutera
och bemöta åsikter och argument.
|
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt.
|
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt.
|
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
|
Du söker naturvetenskaplig information från olika källor med koppling till biologi och för källkritik.
|
Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Du använder informationen och att skapa
texter och andra framställningar med anpassning till syfte och målgrupp.
|
Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar med viss anpassning till syfte och målgrupp.
|
Eleven kan använda informationen på ett relativt väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa utvecklade texter och andra framställningar med relativt god anpassning till syfte och målgrupp.
|
Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.
|
Du kan följa egna eller andras planeringar och genomföra undersökningar.
|
Eleven kan genomföra fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går
att arbeta systematiskt utifrån.
|
Eleven kan genomföra fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon be arbetning går att arbeta systematiskt utifrån.
|
Eleven kan genomföra fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.
|
Du använder utrustningen på ett säkert sätt.
|
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Du kan jämföra
resultaten och dra slutsatser från modeller och teorier i biologi.
|
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till biologiska modeller och teorier.
|
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till biologiska modeller och teorier.
|
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till biologiska modeller och teorier.
|
Du kan resonera kring resultaten och ge förslag på hur under-
sökningarna kan förbättras.
|
Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras.
|
Eleven för utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras.
|
Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka.
|
Du kan dokumentera under-
sökningarna
t.ex med en laborations-
rapport.
|
Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
|
Dessutom gör eleven utvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
|
Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
|
Du visar fakta-
kunskaper inom
arbetsområdet,
Genetik och evolution
|
Eleven har grundläggande kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel och beskriva dessa med viss
användning av biologins begrepp, modeller och teorier.
|
Eleven har goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa med relativt god användning av biologins begrepp, modeller och teorier.
|
Eleven har mycket goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska
sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av biologins begrepp, modeller och teorier.
|
Du kan resonera
kring ärftlighet
och samband som rör
människokroppens byggnad och funktion.
|
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom och ärftlighet och visar då på enkelt identifierbara samband som rör människokroppens byggnad och funktion.
|
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom och ärftlighet och visar då på förhållandevis komplexa samband som rör människokroppens byggnad och funktion.
|
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom och ärftlighet och visar då på komplexa samband som rör människokroppens byggnad och funktion.
|
Du visar på naturvetenskap-
liga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
|
Eleven kan ge exempel på och beskriva några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
|
Eleven kan förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
|
Eleven kan förklara och generalisera kring några centrala natur vetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
|
Teknik HT &VT 2015-2016
Hållbar utveckling
Grupper:
Onsdagar
Nathalie
|
Lovisa
|
Saga
|
Emelie
|
Linus
|
Sally
|
Oskar
|
Daniah
|
Oliver
|
Viktor
|
Simon
|
Martin
|
Brain
|
Fredagar
Evelina
|
William E.
|
Amanda
|
William Z.
|
Simon C.
|
Lina
|
Felicia S.
|
Alex
|
Elenore
|
Felicia N.
|
William H.
|
Andrea
|
Mikaela
|
Julia
|
Vi arbetar med bygget i (4-5) veckor.
Gruppen kan redovisa arbetet innan vecka 5 i fall gruppen blir klar.
Inlämnings tid är senast vecka 5 då blir 3/2 för onsdag grupp och 5/2 för fredags gruppen.
Gruppen kan redovisa arbetet innan vecka 5 i fall gruppen blir klar.
Inlämnings tid är senast vecka 5 då blir 3/2 för onsdag grupp och 5/2 för fredags gruppen.
Tävling
– bygg en hållbar skola och vinn Cosmonovabiljetter
Naturhistoriska riksmuseet bjuder in åk
4-9 att delta i tävlingen ”Bygg framtidens hållbara skola”.
Regler
- Modellen ska byggas av återbruksmaterial
- Naturmaterial som mossor, lavar, stenar eller kottar får också användas, bara inte något är fridlyst eller att ni bryter mot allemansrätten
- Maximala mått för bidragen: bredd 50 cm, längd 80 cm, höjd 50 cm
- En kort skriftlig beskrivning på max två A4-sidor ska bifogas modellen
- Tävlingsbidragen lämnas till Naturhistoriska riksmuseets information senast fredag 26 februari 2016
- Vinnare utses av en jury på museet
Vinnare
– final
- De bidrag som går till final kommer att ställas ut i vår skolmonter på museet
- Finalisterna inbjuds till invigningen där också varje klass muntligt presenterar sitt bidrag i vår hörsal
- Vinnande bidrag presenteras under finaldagen
- Finalisterna bjuds på en Cosmonovaföreställning av vår senaste film ”Osynliga mysterier”
- Preliminär finaldag är torsdag 7 april kl 15-17
Några
tips
Tänk
på hur ni ska lösa:
- Energiförsörjningen, som el och värme
- Avfallshanteringen
- Transporter av varor och människor
- Den inre och yttre skolmiljön
- Skolmåltider
- Trivsel och trygghet
- Hållbara studieresultat
Vilka
kunskaper behöver ni?
Ni kan få
inspiration från projekt Herrestaskolan i Järfälla, ett riktigt
skolbygge med hållbarhetstankar som invigs våren 2016:
www.barkarbystaden.se/barn-och-unga/skolor/
Vill
du veta mer om tävlingen kontakta: lars.magnusson@nrm.se
Biologi 9B HT 2015
Enskild uppgift i ekologi
EKOLOGI OCH HÅLLBARHET HT 2015 9B
Skolverkets kursplan och kunskapskrav
|
Detta kommer du att lära dig mera om
Ett begränsat jordklot
solen
Ekosystem
|
En hållbar framtid
|
Vecka
|
Avsnitt
|
Anteckningar
Länkar m.m
|
v.45
|
Fokus på: Ett begränsat jordklot
Biologi Direkt suonline.se
s.350-353
När du har arbetat med veckans avsnitt ska du kunna:
solen
|
Vad är ekologi?
Ekologiskt fotavtryck
Klimatmötet i Paris!
Exempel på kretslopp
|
v.46
|
Fokus på: Ett begränsat jordklot och
Ekosystem
Biologi Direkt suonline.se
s.354-363
När du har arbetat med veckans avsnitt ska du kunna:
Halvklass: Bygg ett ekologiskt hållbart skola.
Teknik, människa, samhälle och miljö
Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.
|
Film: Sjön - ett ekosystem
beta.sli.se
Skriftlig enskilt arbete
Lämnas in senast fredag den 4/12
Ekosystem
|
v.47
|
Fokus på: Ekosystem
Biologi Direkt suonline.se
s.354-363
När du har arbetat med veckans avsnitt ska du kunna:
Halvklass: Bygg ett ekologiskt hållbart skola.
Teknik, människa, samhälle och miljö
Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.
|
Ev. Om Östersjön
Dokumentärfilm:
Alla torskar
Om Östersjön
Läxa:
Här är de begrepp och ord som du ska kunna Inför begreppstestet
30/11
Ne.se
|
v.48
|
Fokus på: En hållbar framtid
Besöka Naturskolan. Tema: Livsstil
fredag den 27 november
När du har arbetat med veckans avsnitt ska du kunna:
Halvklass: Bygg ett ekologiskt hållbart skola.
Teknik, människa, samhälle och miljö
Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.
|
Sista dag för inlämning av uppgiften om ekosystem fredag den 4/12
|
v.49
V. 50 |
Fokus på: En hållbar framtid
Biologi Direkt suonline.se
s.364-371
När du har arbetat med veckans avsnitt ska du kunna:
Halvklass: Bygg ett ekologiskt hållbart skola.
Teknik, människa, samhälle och miljö
Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.
Redovisning av ekologi arbete |
Tävling
– bygg en hållbar skola och vinn Cosmonovabiljetter
Naturhistoriska riksmuseet bjuder in åk
4-9 att delta i tävlingen ”Bygg framtidens hållbara skola”.
Regler
- Modellen ska byggas av återbruksmaterial
- Naturmaterial som mossor, lavar, stenar eller kottar får också användas, bara inte något är fridlyst eller att ni bryter mot allemansrätten
- Maximala mått för bidragen: bredd 50 cm, längd 80 cm, höjd 50 cm
- En kort skriftlig beskrivning på max två A4-sidor ska bifogas modellen
- Tävlingsbidragen lämnas till Naturhistoriska riksmuseets information senast fredag 26 februari 2016
- Vinnare utses av en jury på museet
Vinnare
– final
- De bidrag som går till final kommer att ställas ut i vår skolmonter på museet
- Finalisterna inbjuds till invigningen där också varje klass muntligt presenterar sitt bidrag i vår hörsal
- Vinnande bidrag presenteras under finaldagen
- Finalisterna bjuds på en Cosmonovaföreställning av vår senaste film ”Osynliga mysterier”
- Preliminär finaldag är torsdag 7 april kl 15-17
Några
tips
Tänk
på hur ni ska lösa:
- Energiförsörjningen, som el och värme
- Avfallshanteringen
- Transporter av varor och människor
- Den inre och yttre skolmiljön
- Skolmåltider
- Trivsel och trygghet
- Hållbara studieresultat
Vilka
kunskaper behöver ni?
Ni kan få
inspiration från projekt Herrestaskolan i Järfälla, ett riktigt
skolbygge med hållbarhetstankar som invigs våren 2016:
www.barkarbystaden.se/barn-och-unga/skolor/
Vill
du veta mer om tävlingen kontakta: lars.magnusson@nrm.se
Syror och baser: Laboration
Du ska
- planera,
- genomföra laborationen och
- skriva en rapport
Syfte:
Undersöka olika produkter om de är sura ( en syra) eller basiska (en bas)
Planering:
1. Vad ska du undersöka? Vilka produkter? Har du någon hypotes?
2. Hur ska du utföra experimentet på ett naturvetenskapligt undersökande sätt?
3. Hur ska du genomföra undersökningen? Vad behöver du för material och materiel?
4. Hur ska du samla in dina resultat?
5. Egna förslag.
KRAVNIVÅER LABORATION OCH RAPPORTSKRIVNING
Så här blir du bedömd:
E
|
C
|
A
| |
Planera
|
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.
|
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån.
|
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.
|
Använda utrustning
på ett säkert sätt.
|
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Dra slutsatser utifrån modeller och teorier
|
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till kemiska modeller och teorier.
|
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till kemiska modeller och teorier.
|
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till kemiska modeller och teorier.
|
Resonera och ge förslag på hur undersökningarna kan
förbättras.
|
Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras.
|
Eleven för utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras.
|
Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka.
|
Dokumentera.
Skriva rapport.
|
Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
|
Dessutom gör eleven utvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
|
Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
|
Kemi
Preliminär planering: SYROR och BASER
v. 35 Introduktion arbetsområdet Syror och Baser
pH-värdet Syror och baser har olika pH
v. 36 Viktiga syror
kemiska beteckningar, egenskaper och användningsområde
enskilt arbete
Hitta fakta om: Kolsyra, ättiksyra (svaga syror)
Svavelsyra, saltsyra, salpetersyra (starka syror)
Laboration: Genomföra laboration Testa pH-värde på olika produkter
v. 37 Viktiga baser
kemiska beteckningar, egenskaper och användningsområde
enskilt arbete
Hitta fakta om: Ammoniak (svag bas)
Natriumhydroxid, kaliumhydroxid, Kalciumhydroxid
(starka baser)
Laboration: Leder en NaOH-(natriumhydroxid-)lösning ström?
v. 38 Syror lämnar ifrån sig vätejoner
och baser tar upp vätejoner
Joner är laddade byggstenar
v. 39 Buffertar dämpar pH-förändringar
Saltar
Laboration: Neutralisation. Två livsfarliga vätskor bildar något som vi använder i
V.40 prov på fredag den 2/10
Syror och baser
Saltar
försurning
Svara på frågorna du har fått av mig.
Syror och baser
Saltar
försurning
Svara på frågorna du har fått av mig.
v. 41 Teknik: Trådspel
v. 42 Teknik: Trådspel
v. 43 Prao
v. 44 Höstlov
Åk 9 HT 2015
Så här kommer att se ut denna terminen i NO ämnen
Kemi: v.35-40
Syror och baser
Joner och kemiska reaktioner
Teknik: v.41- 42
Trådspel!!!
Egen uppfinning / leksaksprojekt
Design gör tekniken mänsklig
Prao v.43
Biologi: v.45-48
Ekologi,
Hållbar utveckling (Naturskolan: Hållbarutveckling och livsstil) + omkring höstlovet i samarbete med SO
Energi / växthuseffekten / resurser /
Biologi: v.49-50
Genetik,
Genteknik ( i samarbete med SO/SV) före och efter jullov
Vi kommer att arbeta med dessa områden.
Läromedel är elektronisk genom att använda oss av digilära
Syror och baser
Elektrokemi
Joner och kemiska
reaktioner
Hållbar
utveckling
|
Biologi VT 2015 ÅK 8B
Sex och samlevnad
https://docs.google.com/a/edu.sollentuna.se/document/d/1k4t5PIg6QzwUFMCWQ0sLl4DbOtqzqhfLnlCPKC3_IkU/edit
Fysik ÅK 8
Veckoplanering Fysik åk 8
Ljus - Optik
Kapitel 5 fokuserar på följande centrala innehåll från kursplanen:
Ljusets utbredning, reflektion och brytning i vardagliga sammanhang. Förklaringsmodeller för hur ögat uppfattar färg.
Genomgångar:
Fokus på
- Ljuskälla och ljusenergi
- Ljusets hastighet, utbredning och ljusstyrka
- Reflexionslagen - infallsvinkel och reflexionsvinkel
- Konkav och konvex spegel, brännpunkt
- Ljusets brytning och totalreflexion
- Konkav och konvex lins, brännpunkt
- Ögat och synfel
- Färgspektrum, färger och färgblandning
- Ljusets natur
Kunskapskontroll: Prov, inlämnings uppgift, laborationer och labbrapport.
Se nedan under veckoplaneringen.
Veckoplanering v.3-8 2015
Vecka
|
Avsnitt
|
Sidor i fysikboken
|
Länkar m.m
|
3
|
Ljusets egenskaper
Vad är ljus?
När du har läst avsnittet
ljusets egenskaper ska du...
Olika övningar med ficklampa
|
s.86-88
|
Film om ljus
Temapaket: Ljus och färger
|
4
|
Ljusets reflexion
När du har läst avsnittet
ljusets reflexion ska du...
|
s.89-91
| |
5
|
Tisdags lektion27/1 blir tävling Teknikåttan
Ljusets brytning
När du har läst avsnittet
ljusets brytning ska du…
|
s.92-95
|
Lär dig ögats olika delar på
webbmagistern.se
http://www.webbmagistern.se/ogat07.html |
6
|
Färger
När du har läst avsnittet
färger ska du…
|
Träna till prov
| |
7
|
Repetition om ljuset och ögat
Genomgång av frågor och svar
|
Prov onsdag den 18 februari
| |
8
| |||
9
|
Sportlov
| ||
v.10-14
|
Sex och samlevnad/ Droger / Hälsa
|
KUNSKAPSKRAV för arbetsområdet LJUS. Se nedan.
Kommentarer
till eleven
|
Kunskapskrav för betyget E
|
Kunskapskrav för betyget C
|
Kunskapskrav för
betyget A
|
Du söker naturvetenskap-lig information från olika källor med koppling till fysik och för källkritik.
|
Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven kan söka natur vetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
|
Du använder informationen och att skapa
texter och andra framställningar med anpassning till syfte och målgrupp.
|
Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar med viss anpassning till syfte och målgrupp.
|
Eleven kan använda informationen på ett relativt väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa utvecklade texter och andra framställningar med relativt god anpassning till syfte och målgrupp.
|
Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.
|
Du kan följa egna eller andras planeringar och genomföra undersökningar
|
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.
|
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån.
|
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.
|
Du använder utrustningen på ett säkertsätt
|
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Du kan jämföra
resultaten och dra slutsatser från modeller och teorier i fysik.
|
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till fysikaliska modeller och teorier.
|
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till fysikaliska modeller och teorier.
|
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till fysikaliska modeller och teorier.
|
Du kan resonera kring resultaten och ge förslag på hur under-
sökningarna kan förbättras.
|
Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras.
|
Eleven för utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras.
|
Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka.
|
Du kan dokumentera under-
sökningarna
t.ex med en laborations-
rapport.
|
Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
|
Dessutom gör eleven utvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
|
Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
|
Du visar fakta-
kunskaper inom
arbetsområdet,
LJUS
|
Eleven har grundläggande kunskaper om energi, materia, universums uppbyggnad och utveckling och andra fysikaliska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av fysikens begrepp, modeller och teorier.
|
Eleven har goda kunskaper om energi, materia, universums uppbyggnad och utveckling och andra fysikaliska sammanhang och visar det genom att förklara och visa
på samband inom dessa med relativt god användning av fysikens begrepp, modeller och teorier.
|
Eleven har mycket goda kunskaper om energi, materia, universums uppbyggnad och utveckling och andra fysikaliska sammanhang och visar det genom att förklara
och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av fysikens begrepp, modeller och teorier.
|
Eleven kan föra enkla till viss del underbyggda resonemang där företeelser i vardagslivet och samhället kopplas ihop med krafter, rörelser, hävarmar, ljus, ljud och elektricitet
och visar då på enkelt identifierbara fysikaliska samband.
|
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang
där företeelser i vardagslivet och samhället kopplas ihop med krafter, rörelser, hävarmar, ljus, ljud och elektricitet
och visar då på förhållandevis komplexa fysikaliska samband.
|
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang där företeelser i vardagslivet och samhället kopplas ihop med krafter, rörelser, hävarmar, ljus, ljud och elektricitet
och visar då på komplexa fysikaliska samband.
| |
Du använder fysikens
begrepp
modeller och teorier.
|
Eleven använder fysikaliska modeller på ett i huvudsak fungerande sätt för att beskriva och ge exempel på partiklar och strålning.
|
Eleven använder fysikaliska modeller på ett relativt väl fungerande sätt för att förklara och visa på samband kring partiklar och strålning.
|
Eleven använder fysikaliska modeller på ett väl fungerande sätt för att förklara och generalisera kring partiklar och strålning.
|
Du visar på naturvetenskap-
liga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
|
Eleven kan ge exempel på och beskriva några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
|
Eleven kan förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
|
Eleven kan förklara och generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
|
Vecka 45
Åk 8A och 8B kommer att börja med ämnet Fysik och Teknik
central innehåll elektricitet och magnetism
NO Planering åk 8 i fysik och teknik
Elektricitet och magnetism
Upplägg:
Genomgångar:
Film visning och diskussioner:- Elektrisk laddning
- elektrisk ström och sluten krets
- strömstyrka, spänning och resistens
- seriekoppling,parallellkoppling och kortslutning
- magnetism och elektromagnet,
- elektrisk effekt, induktion, generator och transformator
- elsäkerhet
Kunskapskontroll: Prov, inlämnings uppgift,laborationer och labb. rapport.
Laborationer. vi kommer att arbeta med teknik och fysik central innehåll och kunskaps krav nivåer för både ämnen.
Veckoplanering
Vecka
|
Avsnitt
|
Anteckningar
|
v.45
|
Fysik:
Elektricitet och magnetism
Genomgång,ström och spänning
Efter veckans avsnitt ska du ...
|
sidor 165-168
http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=4&article=DVD%202310 demonstrationer förekommer under lektionen och övningar på laborationer http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?article=DVD%201464&db=4 |
v.46
|
Genomgång, ström styrka och spänning,
Efter veckans avsnitt ska du …
|
169-171
172-173
http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=4&article=DVD%201525 laboration olika el krets kopplingar |
v.47
|
Magnetism
Efter veckans avsnitt ska du …
|
172-174
|
v.48
|
El-säkerhet ska ni kunna till provet.
Onsdag 26/11 Prov Fysik /teknik
|
Skriftligt prov
|
v.49
|
Elektrisk energi
laborationer och mer om elektromagnetism | 175-178 sidan 184-185 det förekommer extra laborationer. |
v.50
|
Teknik: elektronik, teknik i hemmet (motorer/
generatorer)
| Teknik boken |
v.51
|
Elevensval
| god jul![]() |
OBS!
Planeringen kommer eventuellt ändras efter elevernas behov.
Förmåga
| |||
1. Eleven ska utveckla
sin förmåga att
använda kunskaper i
fysik för att granska
information,
kommunicera och ta
ställning i frågor som
rör energi, teknik,
miljö och samhälle.
|
|||
2. Eleven ska utveckla sin
förmåga att genomföra
systematiska
undersökningar i fysiken.
3. Eleven ska utveckla sin förmåga att använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.
3. Eleven ska utveckla sin förmåga att använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.
Planering
Mall för laborations rapport.
Mall för dokumentation (labb. rapport)
Rubrik
• Vad laborationen heter eller handlar om.
Datum
• Datum för genomförandet, ditt namn, din klass och namnet på din lärare.
Inledning
• Förklara vad laborationen handlar om. Vad är syftet med undersökningen?
Vad ska laborationen visa?
Riskbedömning
Här
skriver du risker med laborationen och hur du ska förebygga dem.
Hypotes
• Här skriver vad du tror ska hända eller vad du tycker borde hända.
Tänk först efter vad du vet eller kan sedan tidigare.
Materiel
• Här ska du skriva ner den utrustning du behöver.
Utförande
• Beskriv utförandet steg för steg så att en läsare förstår hur experimentet gjordes.
Den som läser rapporten ska kunna göra om ditt experiment och se om den får
samma resultat.
Resultat
• Beskriv de observationer du gjort under experimentet (mätningar och eventuellt
annat som du har sett, känt, luktat, fått fällning osv.).
• Redovisa eventuella beräkningar.
• Dina resultat kan visas i form av tabeller, diagram och/eller bilder.
Reflektion och slutsats
• Reflektera över dina resultat. Visade laborationen det den skulle visa? Var det något
som blev annorlunda än du trodde innan? Varför blev det så?
• Sammanfatta vad du lärt dig av laborationen.
Felkällor
Felkällor
Skriv
ner orsaker som du tror påverkat ditt resultat, t.ex. inte noggranna
mätglas, trasig utrustning, inte noggrann dosering, smutsiga bägare,
slarvig avläsning, tidsbrist etc. Skriv hur du kan förbättra till
nästa gång.
Kom ihåg att en ”misslyckad” laboration kan visa lika mycket som en ”lyckad”.
http://www.webbmagistern.se/ogat07.html