Matematikplanering åk 8 V.T. 2017
8A & 8B
Obs! Eventuella ändringar enligt gruppens behov
Vecka
|
Lektion ett
|
Lektion 2
|
Lektion 3
|
v.2
|
Kapitel 3
Geometri sidan 86
läs igenom 5min
Begrepp genomgång s. 130
Tankekarta s. 131
Genomgång 10min
Arbeta med uppvärmning
1,3,5
|
3.1
Cirkelns omkrets
s. 88
laboration om sambandet mellan PI , omkretsen och diameter.
Genomgång 5min
arbeta med starter
|
Nivå 1
1,3,5,9
10,13,15,17
18,20,21,23
|
v.3
|
3.2 Cirkelns area
s.92
genomgång 10min
Alla arbetar ned starter
s. 93
Nivå1
1,3,5,8,9
11,13,15,16
|
Fortsättning
11,13,15,16
17,18,19,20
|
3.3 Begränsningsyta och mantelyta
Genomgång
film area och volym
Nivå1
1,3,5,7,9
10,12,14,15
|
v.4
|
Fortsättning
10,12,14,15
16,18,20,21
|
Utvecklingssamtal 13.00
|
3.4
s. 104 volym av rätblock
genomgång 5min
2,4,6,8
9,11,13
14,15,16
|
v.5
|
3.5 Volymenheter
s. 108
Arbeta med varannan uppgift i alla nivåer | Repetition inför prim testet | Repetition inför prim testet Volym film film area och volym klot |
v.6
|
8B
Studie dag | Prim testet del 1 8A Tisdag 9/2 8B onsdag 10/2 |
Prim testet
del 2
8A och 8B Torsdag 11/2 |
v.7
|
s. 108
Arbeta med varannan uppgift i alla nivåer | Genomgång 3.6 s.111 Volym av prisma och cylinder arbeta med 2,4,6 8,10,12 14,15,16 | Arbeta klart avsnitt 3.5 och 3.6 |
v.8
| Genomgång 3.7 sidan 114 Volym av kon och klot Volym film film area och volym klot Arbeta med 1,3,5,8 9,11,13 15,16,17,18 |
Formler
3.8 sidan 118
1,3,6,
7,8,10
11,13,14
| Värdera lösning och lös problem på sidan 120 Nog och modeliering |
v.9
| Sportlov | Sportlov | |
v.10
| Bedömnings uppgift arbeta helst med en annan elev sidan 121 |
Begreppstest och kapiteltest
|
Arbeta med
Varannan uppgift i basläger eller höghöjd
|
v.11
|
genomgång
sidan 132
Arbeta med uppvärmning s. 133 | länk till genomgången Procent och Promille Del och andel Olika metoder att räkna med s. 135 arbeta med 2,4,6,8,10,12,14 16,18,20,22,24 25,26,27,28 | Känguru Tävling fortsättning 2,4,6,8,10,12,14 16,18,20,22,24 25,26,27,28 |
v.12
|
arbeta med 140 varannan uppgift.
Grön Blå & röd |
fortsätt att arbeta med förändringsfaktor nivå1 och 2
varannan uppgift
Grön
Blå & röd
|
Påsklov
|
v.13
| Påsklov | ||
v.14
|
4.2 sidan 138
Förändringsfaktor förändringsfaktor Arbeta med starter och varannan uppgift i grön & blå eller blå & röd Om du är klar så kan du arbeta med basläger eller höghöjd | Fortsättning |
4.3 algebra och
sidan 142 procent
genomgång
starter
Arbeta med varannan uppgift i nivå1,2& 3 |
v.15
| 4.4 sidan 145 Procentenheter Genomgång Arbeta med alla gröna & varannan blå Alla röda | 4.5 genomgång s. 148 Koordinatsystem Starter Arbeta med varannan uppgift på nivå1,2 &3 | historia och samhälle sidan 147 Alla uppgifter arbeta i par |
v.16
| 4.6 s. 151 genomgång Grafer Samband och grafer Varannan uppgift i olika nivåer | Repetition |
Fortsättning
4.6 och arbeta klart resterna. |
v.17
|
4.7 s. 155
Genomgång
Proportionalitet och linjära samband
1,5,7
9,11,15
16,18,20
|
studiedag
| |
v.18
|
Problem,resonemang och kommunikation
1.Värdera lösningar
2.NOG
3.Lös problemen
Modellering
|
Begreppstest& kapiteltest
| |
Par arbete med bedömnings uppgift
sidan 165
diskussion kring uppgiften och problemlösningen.
| Sanolikhet och statistiken sanolikheten och statistik Arbeta med startar sidan 179 Chans och risk 5.1 Grön 1,4,6 Blå 8,10,12 Röd 13,14,15 | 5.2 Sannolikhetslärans grunder sidan 181 Starter Grön 1,3,9 Blå 10,12,15 Röd 16,19 övning matematiska begrepp | |
v.20
| 5.3 sidan 185 Sannolikhet i flera steg Genomgång komplement händelse komplementhändelse uppgifter 2,4,6 10,12,14 15,17,19 | 5.4 sidan 190 Oberoende och beroende https://www.youtube.com/watch?v=vaJBilv6Rk8 arbeta med 1,3,6 9,11,12 14,15,16 | Matte prov |
v.21
| Prao | Prao | Prao |
v.22
| Prao |
Prao
| Prao |
v.23
|
Problemlösning och strategier
|
Elevens val
| |
v.24
|
Elevens val
|
Elevens val
| |
Planering i mattematik åk 8 HT 2016 Matematik boken Prio
8A har matematik lektioner på Måndag,Tisdag och Fredag
8B har matematik på Måndag,Tisdag och Torsdag
Vi börjar med att förklara hur prio boken fungerar
Uppvärmning (förkunskaper) : alla elever arbetar med det.
Teori (bakrund och översikt) : alla elever arbetar med det.
Uppgifter på tre olika nivåer: du kommer överens med din lärare för den nivå du jobbar med.
Viktiga förmågor i matematik
PROBLEMLÖSNING
Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder
BEGREPP
Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp
METODER
Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter
RESONEMANG
Föra och följa matematiska resonemang
KOMMUNIKATION
Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser
Arbeta med gröna och blå uppgifter eller med blå och röda uppgifter
OBS! när du blir klar så kan du välja mellan basläger eller höghöjd.
OBS! när du blir klar så kan du välja mellan basläger eller höghöjd.
vecka
|
innehål
|
Sidor i boken
du arbetar med 8B Må,Ons,Tors 8A Ti,Tors,Fre |
Aktiviteter/Läxor
och prov
|
35
|
Instruktioner , Kapitel 1 Tal ,uppvärmning, genomgång negativa tal
|
s.9
1,3,5,7 s.10 9,11,13 s.14 21,23,25 | |
36
|
Fortsättning med kapitel 1
addition&subtraktion med negativa tal
multiplikation &division med negativa tal
Historia och samhälle Potenser genomgång |
Måndag/tisdag
s.16
1,3,5
s.17
9,11,13,16
s.18
20,22,24
Ons/torsdag
s.
19
Tors/fredag
s. 20
s. 21
1,3,7
s. 22
9,12,14,16
s.22
17,19,21
| När du är klar arbeta med Basläger eller höghöjd så långt du kan Par arbete |
37
|
Genomgång potenser, multiplikation&division med potenser
|
23
Mån/tis arbeta med s.24 1,3,5 s.25 7,9,10,13 15,16,18,20 ons/tors(8A ingen ma. lektion efter kl.13.00) Fortsättning. arbeta klart Tors/fre matte aktivitet | |
38
|
Kvadratrötter genomgång,arbeta med olika nivåer
Stora och småtal med tiopotenser Genomgång |
s.26
Må/tis s.27 1,3,5 6,9 11,12 onsdag/tors s.28 s. 30 2,3,6,8 14,15,17,18,20,23 24,26,28 Tors/fredag s.30,31 | film om kvdratrötter kvadratrötter och Algebra film grundpotensform stora och små tal film |
39
|
Prefix och gällande siffror Genomgång
Begrepp och tankekarta sidan 44-45 problemlösning och kommunikation Redovisning problemlösning |
32-37
Måndag,Onsdag s. 34 1,3,5,7 s. 34,35 9,11,12,14 s.35 16,18,20 tors.
s. 36
| |
40
|
Begreppstest & kapitel test
arbeta med basläger eller med hög höjd
|
må/ons
s. 38-39 tors 38-45 | |
41
|
Repetition och prov
Arbeta med extra uppgifter länken till taluppfattning Här länken till digilär matematik Repetition |
6-45
|
Enskild prov
8A tisdag 6/10 8B onsdag 7/10 |
42
|
repetition och problemlösning i grupp
|
Par arbete
| |
43
|
Kapitel 2
Algebra genomgång , begrepp Mönster läs sidor 48-49 (5min) Starter hela klassen tillsammans (5min) Mönster och formler 2.2 läs sidan 51-52 (5 min) |
Arbeta med uppvärmning ,alla uppgifter
Arbeta med s. 49 uppgift 1,3 , blå 7,10
Alla röda
uppgifter
1,3,5
Blå 7,9,11,12
Alla röda uppgifter
| lektion 1 lektion 2 lektion 3 |
44
|
Höstlov
| ||
45
| Uttryck med parenteser 2.3 läs sidan 55- 56 (5min) genomgånger Fortsätt att arbeta med ovanstående uppgifter Är du klar med uppgifterna får du jobba med mattehjälpen i grupp(stationer) Multiplikation med parentes s. 59 Läs exempel 5min
Är du klar kan du arbeta med bas lägger eller höghöjd
Fördjupning och övningar(finns hos lorin). | arbeta med uppgifter 1,3,5,7,9 10,12,14,16,18 20,22,23,24 mattehjälpen Arbeta med starter s.60 1,3,5,6,7,8 10,12,14 15,17,19,20 |
Lektion 1
Lektion 2 lektion 3 |
46
|
Ekvationer genomgång sidan 64 15min
egen uppgift 5min Fortsättning Stationer (övningar inom ekvationer) Använd webb sidan mattehjälpen Repetition och komplettering av arbetet Mer om ekvationer sidan 67 |
Formulera en text uppgift med problemlösning sedan börja arbeta med
att arbeta med 1,3,5 10,12,14 alla röda 1,3,5,7 9,11,13,15 Alla röda |
lektion 1
Lektion 2 Lektion 3 |
47
|
8A tisdag 17/11
1. arbeta med sidan 65-66
1,3,5
10,12,14
alla röda
2. När du jobbat klart
Arbeta med länken
8B Problemlösning med ekvationer genomgång sidan 71 Arbeta med uppgifter du behöver utveckla dig i(stationer) Eller Lösproblem s. 76 Problemlösning med ekvationer Genomgång | Starter s.73 uppgifter du arbetar med 1,3,5,7 9,11,13,14 16,18,20,21 1,3,5,7 9,11,13,15 16,18,20 | lektion1 lektion2 lektion3 |
48
|
Arbeta klart alla uppgifter från förra veckan (om du har rest kvar)
Arbeta med basläger och höghöjd (varannan uppgift, udda eller jämna uppgifter) Begrepptest och Kapiteltest | Lektion 1 Lektion 2 Lektion 3 | |
49
50 | Repetition
Ma prov kapitel 2 Algebra
Fredag 4/12 Problemlösning och NOG skolverkets sida. |
Tisdag 1/12
8A matte prov
Torsdag 3/12
8B
| |
51
|
Repetition
| Elevens val |
OBS!
Elever som inte blir klara med sina uppgifter under ma. lektionen får komma på studion och arbeta färdig.
Planering
Planering i matematik åk 8 HT 2014 Matematik boken Prio
Vi börjar med att förklara hur prio boken fungerar
Uppvärmning (förkunskaper) : alla elever arbetar med det.
Uppgifter på tre olika nivåer: du kommer överens med din lärare för den nivå du jobbar med.
OBS!
Elever som inte blir klara med sina uppgifter under ma. lektionen får komma på studion och arbeta färdig.
Centralt innehåll